Search Engine Optimization (Seo) Vertalen

Internationale targeting: doelgroep op basis van taal of land

Het is vaak lastig om er achter te komen hoe je nou precies je site zo inricht dat je zichtbaar wordt in het juiste gebied.

Veel websites bedienen alleen bezoekers uit hun eigen land, en dan is het eenvoudig:

  • Zet de hreflang op nl_NL
  • In Google webmaster tools zet je de internationale targeting op Nederland.
  • Je gebruikt bij voorkeur een .nl domein.

Heb je doelgroepen in twee landen, met elk een eigen taal, dan wil je eigenlijk voor beide een eigen site. Laten we als voorbeeld een site die zowel in Duitsland als Nederland opereert nemen. Dit is wat lastiger. Qua domein zou je nu zeggen: neem een .nl en een .de site. Maar het nadeel is dat je dan twee aparte sites krijgt, waardoor ook je ranking kracht wordt gesplitst als het ware. In mijn ogen is dit alleen zinvol als je een groot internationaal bedrijf bent. Zo niet, dan zou ik kiezen voor een top level domain (tld) zoals .com, .org, of op Europese schaal .eu. Deze domeinen worden niet rechtstreeks gekoppeld aan een regio (.eu wel aan de EU). Hieronder kan je dan verschillende landen targeten.

De oplossing is nu als volgt:

  • Installeer een multilanguage plugin zoals polylang of WPML, deze zorgen voor de hreflang op nl_NL of de_DE, afhankelijk van de gewenste taal.
  • In Google webmaster tools zet je de internationale targeting op “niet bekend”.
  • Het domein is .com, of .eu. Een bezoeker komt op .com/de, of .com/nl

Een andere variant die je kan hebben is als je in twee landen met dezelfde taal werkt, bijvoorbeeld Belgie en Nederland in het Nederlandstalige gebied. Je hebt nu geen tweetalige website, dus je kan niet nl_BE gebruiken. Je kan tenslotte maar 1 hreflang per pagina inzetten. Gebruik daarom hreflang=”nl”

 

  • Zet hreflang=”nl”
  • In Google webmaster tools zet je de internationale targeting op “niet bekend”.
  • Het domein is .com, of .eu.

In alle gevallen is het van belang om in de Google Business directory je verzorgingsgebied goed in te stellen.

 

Related Articles

  • Je WordPress website meertalig maken

    Dit artikel gaat over het meertalig maken van je WordPress website.  We gaan voor het voorbeeld er even vanuit dat je je website in twee talen wilt voeren: Nederlands en...
  • Je WordPress website vertalen

    Wil je je website meertalig maken? Dat is een ander onderwerp. Dit artikel gaat over het vertalen van thema’s en plugins, die vaak in het Engels zijn. Altijd die “read...
  • Rich snippets worden verwijderd na migratie naar SSL/https

    Als je onlangs je site hebt gemigreerd naar SSL/https en je gebruikt Rich Snippets, dan kan het zijn dat je de volgende melding gaat ontvangen: Google has detected structured markup...
  • AMP – Accelerated Mobile Pages for je WordPress website

    Een nieuwe ontwikkeling op internet is AMP: Accelerated Mobile Pages. Een AMP pagina is een uitgeklede versie van je website, zonder alle scripting, styling en afbeeldingen. Hierdoor laadt de pagina...

Laat een reactie achter